Orbán szerint az állam mindent megtehet, oda pottyant egy utat, ahová csak akar. Ennek szellemében oda nem épít, ahová nem akar. Akkor sem, ha korábban már többször is megígérte.
2013. áprilisában az Ormánságban, Kémesen ülésezett a kormány, ahol a Dunántúli Napló közvetítése szerint (is) egy emlékezetes főnök/beosztott párbeszéd zajlott le Orbán Viktor és Zsuzsanna (alias Németh Lászlóné) akkori fejlesztési miniszter között (a videón 15:49-nél):
„Zsuzsanna, hogy állunk az M6-os autópálya meghosszabbításával?” A megszólított azt válaszolta, zajlik az előkészítés, de a miniszterelnök félbeszakította: „Zsuzsanna, 2018-ig elkészül a meghosszabbítás a horvát határig?” „Igen” – hangzott a válasz.
Ezen az emlékezetes kormányülésen kiderült az is, hogy a kabinet támogatja egy Dráva-híd építését Vejtinél, ahol ezt megelőzően komp kezd üzemelni. Csakhogy az odavezető út megépítését bürokratikus akadályok nehezítik.
„Mi tart ennyi ideig? Az állam mi vagyunk, mi adjuk az engedélyeket, nem? Brüsszelbe kell ezért is utaznunk?” – kérdezte Orbán Viktor. – „Zsuzsanna, mennyi ideig tart megépíteni az utat, konkrétumot mondjon, legyen szíves!”
„Idén még meglesz” – közölte Németh Lászlóné.
A választások előtt
A nagyon tanulságos standup comedy-t számtalan fideszes tótumfaktum ígérgető nyilatkozata is követte. Néhány példa:
„A kormány célja, hogy az M6-os és az M60-as autópálya elérje az országhatárt a következő uniós költségvetési időszakban.” (Fónagy János, 2013.06.11.)
„Az M4-es autópálya meghosszabbításával Berettyóújfalu irányában vezetné a forgalmat, az épülő M43-as autópálya Nagylaknál éri majd el a határt, az M6-os folytatása pedig Horvátországig tart majd – tudatta az államtitkár. Hozzátéve: az M60-as sztráda pedig a Drávát átlépve Horvátországba, illetve Szlovéniába vezet majd.” (Lázár János, 2014.03.22.)
„2018-ig az M6-os, 2020-ig az M60-as autópálya el fogja érni a magyar-horvát határt, és a gyorsforgalmi összeköttetések mellett öt regionális útkapcsolat megépítéséről folynak az egyeztetések.” (Szijjártó Péter, 2014.07.24.)
A választások után
Aztán eljött 2014 október 13-a reggele, amikor is a Fidesz nyugtázhatta, hogy buktázta Nyugat-Baranyát: a jobboldali bástyának számító Harkány kivételével egyetlen városban sem választottak meg fideszes polgármestert fideszes többséggel, sőt a két legnagyobb várost, Szigetvárt és Siklóst teljesen bukta a kormánypárt.
Az Fidesz-kormány sebtében vissza is vonta a Baranya megyei közlekedésfejlesztés aktuális feladatairól szóló kormányhatározatot, tehát Orbán és elvtársai kampányígéreteivel ellentétben nem hosszabbítják meg a 67-es főutat Horvátországig, nem épül híd a Dráván, és az autópályát sem építik tovább Pécstől Szentlőrincen és Szigetváron – vagyis a Fidesz által ősszel elbukott városokon – át az országhatárig.
Ma már azt is tudjuk, hogy hol épít utat 2020-ig potom 750 milliárdért az állam: Baranyában egy métert sem.
A kémesi párbeszéd után azonban tényleg jogos a kérdés, Viktor (és kérem ne beszéljen félre, mert tapasztaltak vagyunk): azért nem lesz út, mert másodrangú állampolgár az, aki nem a Fideszre szavazott? Azért nem lesz út, mert bosszúból ki akarnak velünk babrálni?