Többször megemlékeztem már Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter és csapata alacsony szakmai nívójáról, de most egy helyi ügyben, mint dögledező állatorvosi lóban összpontosul az a dilettantizmus, ami az általuk elszabott építésügyi jogszabályokból és a hazai műemlékvédelem szétveréséből természetszerűleg következik.
(kép forrása: index.hu)
Mint ismeretes, annak ellenére van ma életveszélyes állapotban a szigetvári vár, hogy egy évvel ezelőtt, 2015. július 21-én az Orbán-kormány úgy döntött, hogy a Nemzeti Várprogram keretében első helyen valósítja meg a kiemelt jelentőségű, nemzeti kulturális örökség körébe tartozó, állami tulajdonú szigetvári vár felújítását. A Nemzeti Várprogram felelőse Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Sőt, a „Zrínyi Miklós-Szigetvár 1566” emlékéve meghirdetéséről szóló 1834/2015. (XI. 24.) számú határozata értelmében 2016 augusztus 31-ig már nemzeti emlékhellyé kellene nyilvánítani a szigetvári várat, amelynek felelőse szintén Lázár János, akinek olyan szinten nem sikerült semmit elvégeznie a saját feladatai közül, hogy a Zrínyi Emlékév kellős közepén a Baranya Megyei Kormányhivatal 2016 május 26-án kelt határozatában arra kötelezte a szigetvári vár vagyonkezelőjeként is működő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-t, hogy - jókarbantartási kötelezettségének eleget téve - három hónapon belül tegye rendbe a szigetvári vár életveszélyes állapotú várfalszakaszait, így a nyugati várfal-kötőgátat, az északi várfal-kötőgátat, a dél-nyugati bástyát, a déli várfalat és főbejáratot és az észak-keleti bástyát tegyék rendbe szerkezetileg, de előírták az első Orbán-kormány alatt félbehagyott kazamata-sor vízszigetelését és tátongó nyílásainak lezárását.
Pedig Szigetvár Város Önkormányzata a maga részéről mindent igyekezett megtenni: 2015-ben saját költségén megterveztette a már meglévő, 2015-ben saját beruházásában megépült fogadóépülethez és az Andrássy-kastélyhoz kapcsolódó kiállítótér térszín alatti bővítését, és elvégeztette a beruházáshoz szükséges régészeti feltárást is annak érdekében, hogy a kormányzati pénzek megérkezte után azonnal indulhasson az építési munka.
Ilyen a magyar kormány által figyelmen kívül hagyott szigetvári és török pénzből készült fejlesztési terv 2015 decemberéből
Mindeközben a török kormány a várban meglévő dzsámi felújítását terveztette meg, amelynek török állami forrásból tervezett megvalósításával - a minaret tervezett újraépítésén kívül - egy újabb értékes rétegét sikerült volna feltárni Szigetvár történelmének. Lázár azóta kirúgott államtitkára, L. Simon László viszont nem engedte ezt a beruházást megvalósítani a törököknek, mondván a magyar kormány képes maga is elvégeztetni ezeket a felújításokat. (A törökök ennek ellenére saját pénzükön megcsináltatták Zrínyi szobrát bronzból, készül a Török-Magyar Barátság Park teljes felújítása és bővítése, továbbá a támogatásukkal hatalmas nemzetközi érdeklődés mellett folynak a kutatások a városban Szulejmán sírja után.)
A magyar kormány azonban a jelek szerint Szigetváron nem akar építeni, legfeljebb rombolni.
A korábbi kormányzati döntésekkel ellentétben idén legfeljebb a várban lévő vészhelyzet elhárítása valósulhat meg és - ha hagyjuk, akkor - a várban ma álló 65 fából 27-et és az összes cserjét (kb. 40 növényt) vágnának ki egy helyi természetvédelmi rendelettel ellentétes módon, egy olyan - az önkormányzati tervtanáccsal sem egyeztetett - várfejlesztési koncepció miatt, amely szerint az egységes várszerű megjelenés erősítésére törekszenek Lázár emberei, és amely elképzelés fontos eleme a vár térkapcsolatainak, terepfelületeinek láthatóvá tétele, amihez a jelenlegi növényállomány ritkítására volna szükség.
Lázár emberei azonban egy másik helyi rendeletet és több korábbi önkormányzati döntést is figyelmen kívül hagytak, ugyanis a szigetvári vár természetvédelmi terület helyi védetté nyilvánításáról szóló 32/2011. (X.28.) önkormányzati rendelet alapján csak a Duna-Dráva Nemzeti Park engedélyével lehet fákat kivágni a várban és a körülötte lévő 27 hektáros parkban (a narancssárgával jelölteket szeretné kivágatni az Orbán-kormány Forster Központja).
Ráadásul Szigetvár elfogadott fejlesztési koncepciója és városfejlesztési stratégiája szerint is a település zöldfelületi rendszerének legfontosabb elemét jelentik az Almás patak vonalát követő területek: a vártól északra eső erdőterületek, a várban és a vár körül található fák és gyönyörű erdőterületek jelentik a település zöldfelületi rendszerének magját.
Az elfogadott településfejlesztési koncepció megalapozó munkarésze szó szerint így fogalmaz: "Szigetvár kimagasló zöldterülete a Várkert, melynek súlyponti elhelyezkedése, nagyságrendje, botanikai és építészeti (Vár) értéke teszi országos jelentőségűvé, a városlakók és a városba látogatók kedvelt pihenőhelyévé."
És mindehhez jön még az, hogy 2013-ban az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosi Hivatal KEF-1291-4/2013. iktató számú határozatával gyógyhely minősítést is kapott a szigetvári vár és környezete, ami szintén egyfajta kötelezettséget és védettséget jelent. A szigetvári gyógyhely minősítése elsősorban a levegő kiemelkedő minőségének szól, ami nem vonatkoztatható el a fák lététől.
Mennyire dilettáns az az állami cég, amelyik arra se veszi a fáradtságot, hogy ilyesminek utána nézzen?
Mennyire dilettáns az az állami vezető, aki a rábízott fejlesztés megvalósítása helyett azt éri csak el, hogy a fejlesztés tárgyát életveszélyessé nyilvánítsák és védett fák és cserjék tucatjait jelöljék ki vágásra?
Mennyire dilettáns az az állami vezető, aki jogász létére odáig nem jut el, hogy hatályos, érvényes helyi rendeleteket betartasson a kollégáival?
Dilettantizmus, nálunk Lázár János a neved!
Valóban riasztó állapotban van az állam, nagyságát, mozgásképtelenségét és az elnehezültségét tekinte is.
---------------------
Ha te is dolgoznál azért, hogy jobb hely legyen Magyarország, tegyük Együtt!
http://egyuttpart.hu/csatlakozz/
Vagy ha támogatnád a munkánkat.
http://egyuttpart.hu/tamogass/
Haza és nyaralás!
Gyere el a nyári Együtt-fesztiválra!
https://www.facebook.com/events/793130387489248/