Berkecz Balázs blogja

A Fidesz megszünteti az önkormányzatiságot és informatikai spicli-rendszert épít?

2016. február 17. 12:50 - BerkeczBalazs

Birtokomba került egy „Hatékony helyi közigazgatás” című, kormányzati háttéranyagnak kinéző 12 oldalas elemzés, amelynek forrása és szerzője nem ismert, de elég erős tartalommal bírt ahhoz, hogy még a TÖOSZ is nyílt választ fogalmazzon meg a nem publikus, nem jóváhagyott stratégiai elemzésre válaszul. Érdemes arra odafigyelni, ha egy ilyen dokumentumon a TÖOSZ vezetője Schmidt Jenő, Tab város fideszes polgármestere is kiborul. Feltételezem, hogy egy fideszes városvezetőnek lehet némi fogalma arról, hogy mit jelent az, amikor valamilyen háttéranyag-jellegű dokumentumban azt írják, hogy olyan informatikai rendszert terveznek építeni, aminek az a célja, hogy az önkormányzatok szoros kontroll alatt működjenek, és ebből rendszerből közvetlenül bármilyen adat kinyerhető legyen az önkormányzatok tudta és hozzájárulása nélkül. És ha jogilag mégis kellene hozzájárulás, akkor bármikor hozható erre központi rendelet. Lehet, hogy a Fidesz egy újabb lépést tesz az önkormányzatiság teljes felszámolása irányában?

helyi_hatekony_kozigazgatas.png

helyi_hatekony_kozigazgatas_2.png

helyi_hatekony_kozigazgatas_5.png

helyi_hatekony_kozigazgatas_4.png

helyi_hatekony_kozigazgatas_3.png

A TÖOSZ elnökségében is megbizsergett valami és a 2016. február 16-ai ülésükön értékelték a kialakult helyzetet és a publikussá vált írással kapcsolatban tiltakozásképpen a következő állásfoglalást, nyílt választ fogadták el:

"A TÖOSZ elnöksége reméli, hogy az ismertté vált elemzés nem kormányzati megbízásra, megrendelésre készült és nem kormányzati szándékokat jelenít meg. Az elemzés igaztalan képet fest az önkormányzatok korrupciós helyzetéről, amelyet ezennel visszautasítunk. Tudjuk jól, hogy a korrupció veszélye minden közpénzzel gazdálkodó szervezet esetén fenn áll, viszont éppen az önkormányzatok működése és döntéshozatali mechanizmusa a legfőbb garancia a korrupció elkerülésére és leleplezésére. Ugyanakkor tovább kell növelni az önkormányzati döntéshozatal nyilvánosságát, átláthatóságát. Nem a korrupciót számolja fel az a mechanizmus, amely a döntések végrehajtását eltávolítja a döntéshozó önkormányzattól, hanem csökkenti a döntési folyamat nyilvánosságát és átláthatóságát, más szintre helyezve a korrupció kockázatát.

Nem fogadható el gondolatkísérletnek sem, hogy a települési önkormányzatok pénzügyi adminisztrációját centralizálják és a helyi döntéshozók befolyásától függetlenítsék. Ezzel a leírt eljárással az önkormányzatok pénzügyi autonómiáját számolnák fel, amely egyet jelentene az önkormányzás felszámolásával.

Az átláthatatlan és helyi kontroll nélküli centralizáció közismert negatív példája a KLIK rendszere, amely nem lehet jó példa, akkor sem, ha az újabb centralizációs folyamatot körültekintőbben készítenék elő. A túlzott centralizáció megöli a helyi kezdeményezéseket, az öntevékenységet és a közösségi döntéshozatalt. Az állami központosítás eddigi folyamata is már jelentős működési nehézségeket eredményezett és a közüzemi közszolgáltatások további államosítása újabb zavarokat okozhat.

A stratégiai elemzés az ASP rendszer kiépülésén keresztül gondolja bújtatva megvalósítani a tényleges döntések központosítását. Ez az anyag súlyos károkat okozhat az ASP átfogó és sikeres bevezetésének. Miközben az ASP hasznos segítséget és rendszerszerű működést támogató informatikai rendszer nem engedhető meg, hogy mögöttes, centralizációs, hatalmi célok megvalósítására használják fel.

A TÖOSZ elnöksége továbbra is támogatja a mindennapi adminisztrációs feladatokat segítő, de egyértelműen átlátható ASP rendszer bevezetését, széles körű alkalmazását. Ez a szakmai támogatás viszont feltételezi, hogy legyen teljes körű bizalom az ASP rendszert működtető Magyar Államkincstárral. A nem publikus anyagban foglalt „megoldások” rombolják a kormányzattal és kormányzati szervekkel kapcsolatos bizalmat.

A TÖOSZ elnöksége elképzelhetetlennek tartja, hogy a leírtak kormányzati szándékot és célokat jelenítenének meg. Ugyanakkor az elmúlt évek centralizációs folyamatai, valamint a kormányzat önkormányzást gyengítő intézkedései már eddig is gyengítették a központi hatalommal szembeni bizalmat.

Ennek következtében ma már nem elegendő, hogy a kormányzat kinyilvánítsa az elemzéssel kapcsolatban, hogy az nem tükrözi a kormányzat szándékait, konkrét bizalomépítő intézkedésekre van szükség.

Javaslatok a bizalom helyreállítására

A kormányzati bizalom jelentős megnyilvánulása lenne, ha megtörténne a polgármesteri javadalmazás átfogó és igazságos, méltányos és arányos rendezése. A polgármesteri tevékenység súlyának megfelelő kormányzati elismerése nem csupán gesztus értékű lenne, hanem igazolhatná, hogy a kormányzat tényleges partnernek, nem pedig tovább gyengítendő szereplőnek tekintené az elsőszámú településvezetőket. A polgármesterek anyagi biztonsága jelentősen csökkentené a korrupciós kockázatot helyi szinten is.

A kormányzati bizalom erősítését jelentené, ha az ASP rendszer bevezetésével – a jelenlegi tervezetthez képest – növelné az átláthatóságot, a települési adatok összemérhetőségét és alapul szolgálhatna az egyes közszolgáltatások színvonalának javításához és kialakításához.

A bizalom és partnerség nélkül nem lehet sem jó kormányzás, sem jó önkormányzás. A TÖOSZ továbbra is egyenrangú partnerségre törekszik a kormányzattal és ezt várja el a kormány képviselőitől is."

orban_tanu.png

Lehet, hogy a TÖOSZ elnöksége - legalábbis a hivatalos kommunikációjában - elképzelhetetlennek tartja, hogy a nem publikus, nem jóváhagyott stratégiai elemzésben leírtak kormányzati szándékot és célokat jelenítenének meg, de mi az Együttben másként látjuk!

Szerintünk az államosított és végletekig központosított egészségügy, a KLIK és az egyetemi kancellárok révén szintén államosított és végletekig központosított oktatásügy, az államosított és egyre jobban leélt közműszolgáltatás, a teljesen tönkrevágott hazai pályázati intézményrendszer és számtalan példa igazolja azt, hogy mennyi gaztettre képes az Orbán-kormány, és azt, hogy mennyire káros tud lenni a kormány centralizációs, lenyúlós, leélős mozgása minden tekintetben.

Plusz még ehhez jön Kövér László fidesz házelnök félre nem érthetően fenyegető hangnemű üzenete arról, hogy aki élhető jövőt szeretne, az ne hibázzon egy időközi választáson sem, vagyis szavazzon egy fideszes pártkatona polgármesterre, mert csak egy ilyen fidesznyik képes megtalálni a partneri viszonyt a kormányzattal. Demokartikus, mi?!

Az Együtt a kormányváltás után megszünteti az esztelen központosítást és minden önkormányzatnak egyenlő lehetőségeket biztosít!

Minden olyan ügyet, amely helyben megoldható, a helyiek felelősségére bízunk, és a szükséges forrásokat is megadjuk hozzá.

Megszüntetjük az esztelen központosítást. A minőség-ellenőrzés megerősítése mellett visszaadjuk a helyi közösségeket képviselő önkormányzatokból létrejött társulásoknak a legfontosabb helyi közszolgáltatások, így a közoktatás igazgatásának jogát, valamint az általános elsőfokú hatósági hatáskört. A központi kormányzat csak ott vehet át ilyen felelősséget, ahol a helyi önkormányzatok nem képesek ellátni ezeket a feladatokat.

A központi költségvetés átláthatóságának növelése és az állam által vállalt feladatok tervezhető finanszírozása érdekében programalapú költségvetési tervezést vezetünk be. Ez kikényszeríti, hogy egy intézkedés bevezetésekor évekre előre tekintve is biztosítsanak forrást az önkormányzatoknak az adott feladatra, ne csak a bevezetésekor.

Annak érdekében, hogy a helyi közszolgáltatások szervezése ésszerű és jó minőségű legyen, a legtöbb helyi közszolgáltatás ellátását a települési önkormányzatiság felszámolása nélkül a járási önkormányzati társulások feladatává tesszük. A főváros és agglomerációja közötti együttműködést erősítjük, például a közösségi közlekedés terén. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://berkeczbalazs.blog.hu/api/trackback/id/tr238398128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.